Alla inlägg under januari 2009

Av Lisa Hillbom - 31 januari 2009 18:27

Åh, vilken skön dag det har vart!


Efter en pannkakslunch, där Linus klämde i sig fyra (!) pannkakor, alldeles knäpptyst, så gick heeela familjen in och la sig och sov middag en timme. Eller lite till kanske. Tills mamma och pappa kom och knackade på dörren.

Vi fikade lite, och sen kröp jag och barnen ner tillsammans i sängen igen! Lyxigt värre.


Vi låg och tittade på TV, pratade och busade lite. Så skönt när man har tiden, när man liksom inte har något annat att göra. Man borde göra så mer ofta, speciellt för barnens skull.


Sen blev det dags för nytt recept till middagen! Mums, så gott det var.

http://www4.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=19056

Jocke var salig. Det var verkligen supergott! Barnen, däremot, var väl inte direkt överförtjusta... Misstänker att det kommer bli samma sak i morgon när vi ska göra tacopaj.


Äh. Det är som det är. Vi försöker. Man kan inte alltid äta korv och mackisar!


Middagen var iallafall kaos, annars. Linus fick ett numera berömt och välkänt utbrott, och kastade sitt vinglas i golvet. Har nu lärt mig - trots att det är emot mina principer - att han hädanefter kommer få en plastmugg.

Jag och Jocke satt och pratade lite, ganska irriterade på rösten efter den lilla fadäsen. Då kommer lilla Fröken med sina kloka ord

- Skärp er! Det är faktiskt ni som är vuxna.


Ooops.


Saga har blivit dataspelsnörd. Hon är fastklistrad framför bolibompas sida, med en massa enkla spel. Ganska roligt ändå, att se hur hon lär sig.


Hon är seg fortfarande. Vill inte gärna äta. Varken mat eller gotte. Lördagsmys som gäller nu, med chips, pinnar och godis. Linus har klämt i sig en hel mugg med pinnar själv, men Saga dricker bara saft.


Hon kommer väl igång snart, hoppas jag. För hennes egen skull. Hon blir ju ännu mer irriterad och sur när hon är tom i lilla magen.

I natt får hon iallafall sova nere på sitt rum igen. Känns ganska lugnt.


Apropå det. Jag kanske skulle springa ner och bädda den, efter Sagas lilla spyattack i Torsdags.


Over.


Av Lisa Hillbom - 31 januari 2009 09:46

Visst tog jag mig ut igår. Kameran hade jag med mig också, men det blev inte ett enda kort.


Jag vet inte vad jag ska säga om igår. Det var trevligt sällskap. Men... nä... Jag vette fan! Dels var musiken sådär... nja... mycket låtar man aldrig hört. Ingen partymusik. Dåligt ljud, hördes knappt vad dom sjöng. Klent med folk, dessutom.


Tänkte när jag stod i duschen härhemma: Vill jag, egentligen, gå ut? Orkar jag?

Men jag tog mig samman och gick ändå.

Men jag hade nog haft det bättre hemma. I sängen med min man, en påse godis och en bra film. Så på det viset blir det ikväll. Och nästa gång det är en "vanlig" utgång, så skippar jag nog det. Spar mig till något speciellt istället.


Hemma vid strax efter ett i natt, klämde en panpizza, sen däckade jag. Sååå trött, hade ju vart vaken sen fem!

Men uppe med tuppen i morse! 8.30 hade jag fixat brakfrukost. Tror jag klev upp vid halv åtta.


Saga är pigg och ganska ok. Skulle väl inte vilja påstå att hon är helt frisk, men tillräckligt för att orka bråka om strumpbyxor i morse. Så det tar sig.

Hon vill gå ut idag, så det ska vi väl kunna ordna... Sen blir det pannkakslunch. Och ikväll pasta med kräftor. Ska bli spännande! Har längtat efter det heeela veckan.


Nu ska jag krypa ner i sängen och kika på tv en stund.


Av Lisa Hillbom - 30 januari 2009 18:08

... tror nog jag ska försöka piffa till mig, och gå ut ikväll, ändå jag.


Saga har pillat i sig lite mat. Ingen feber, pigg förövrigt. Dricker utan problem.


Hon har ju liksom sin pappa hemma, är ju inte så att jag lämnar henne till någon annan...

Märker ni vad jag ursäktar mig? Äh. Jag ska ut och dansa! Ska duscha, sminka mig, ta en baccardi och bege mig ner till vännerna.


Over.

Av Lisa Hillbom - 30 januari 2009 13:14

Linusen vaknade precis efter hans middagslur. Saga låg i sängen och pussade på honom, och det lät så himla rart.


- Vad snäll du är mot brorsan! Tycker du om honom? Frågade jag.


- Jag tycker om honom när han sover, men inte när han är uppe, svarar hon.


Syskonkärlek?

Av Lisa Hillbom - 30 januari 2009 10:33

Vilken lååång dag det här kommer blir. Pust.


Saga har tagit igen sig. Har sovit två timmar. Vaknade när jag och Puppsen skulle äta frukost, och ville också ha en kopp varm choklad. Och - peppar peppar - den har stannat kvar i magen. Hon har också fått i sig ett glas fanta.

Ligger däckad på madrassen framför barnkanalen.


Och här sitter jag. Båååring.

Av Lisa Hillbom - 30 januari 2009 06:34

...kräksjukan!

Hörde Sagas lilla röst i natt. Förstod på en gång, eftersom att hon klagat på ont i magen. Hon grät, och stod där i hennes rum med spyor i hela håret! Ynklig som få. In i duschen, ur med sänkläderna! Sen fick hon komma upp och ligga på madrass på vårt golv.

Började vid 23 tiden igår, och hon spyr fortfarande. Vi får hoppas att det är en vanlig spysjuka, och ingen riktig vinterkräk.


Man blir ju så tusans hjälplös. Hon spyr samtidigt som hon dricker...


Och Jocke borde ju rimligtvis ha vart hemma, eftersom dom har så lugnt på jobbet. Men för det första så känns det inte rätt att gå och jobba i kök, när jag har torkat spyor hela natten. Känns inte alls bra. Och för det andra så fixar inte Jocke spyor. han hulkar samtidigt som han torkar. Så vad fan! Det var väl lika bra att jag stannade hemma.


Så nu är utekvällen låååångt borta!


Besöksrekord igår. 43 st. Jihoo!

Av Lisa Hillbom - 29 januari 2009 20:28

Låg bredvid henne i våran säng. Misstänkte att hon skulle bli dålig, för hon klagade på magen. Men det blev inget.


Jag gäspar, och säger att jag är trött. Jag också, säger hon. Ska vi gå ner och lägga dig då? Jaaa! Utbrister hon.


?????????


What?


Jodå. Som ett litet solsken ner till hennes säng, där hon berättade att hennes säng är den skönaste. Sen God Natt. Sen har vi inte hört ett pip i från henne.


What? Igen liksom. Vad händer?

Av Lisa Hillbom - 29 januari 2009 18:26

Barnen ligger rena och tvättade, med pymmis på, i vår säng och kladdar ner den med massa frukt. Tittar på bompa och myser. Disken är borta, kaffet puttrar och kvällspasset är snaaart färdigt. *håller alla tummar och tår för att det ska gå lite smidigare idag*


Jocke tog med barnen ut, sen åkte dom upp till humbo med lite skräp och grejer. Jag stannade hemma och poppade musik, samtidigt som huset blev städat. Skönt att få Fredag när det är färdigt. Skulle ha handlat idag också, men jag orkar inte. Får ta det i morgon.


Jockes mamma ringde och förvarnade oss om att kräksjukan går på hennes jobb. En timme senare ringer Jockes pappa och säger att hon är sjuk! Våran stackars barnvakt... Hoppas hon kryar på sig snart. Vet att det antagligen känns värre för henne än för oss, för jag vet hur gärna hon vill ha dom.


Så det var våran gemensamma utekväll! Vi åker ner till mamma och pappa och äter lite god mat iallafall (kalvstek & potatisgratäng... mmmm!). barnen får följa med, såklart! Sen får vi se om jag kanske går ut utan Jocke. Får se vilken sorts ork jag har. Går in på systemet för att gardera mig iallafall. Känns osm att det var längesen jag hade sådär riktigt, riktigt roligt... Tänk om jag har blivit för gammal för det? Näää... Men ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag kommer få så kul igen förens min systeryster och jag slår våra lurviga ihop. Tror vi är som gjorda för lite vin och Dolly Parton. Det längtar jag efter.

Men hon är ju i grosses (det var ett nytt ord va? Tack,mamma.). Så det får väl vänta... Kanske till sommaren.


Min rygg gör ont. Och jag är trött. Jämt? Ja, så känns det.

Jocke sitter i köket och försöker lösa korsord (se bild). Kanske ska göra honom sällskap, tillsammans med en kopp kaffe.


Ovido - Quiz & Flashcards