Direktlänk till inlägg 5 november 2010

Irriterande kamera.

Av Lisa Hillbom - 5 november 2010 17:49

Här skulle det ligga ett fint kort, på Sagas mess från köket. Men kameran kaikade ur, så ni får hålla tillgodo utan.


Iallafall så har Fröken hjälp mig att laga mat idag. Ett tips från coachen till alla er som har små matvägrare. Låt dom vara med och laga maten! Det blir rörigt som fan, kladdigt överallt och smuts över hela golvet. Oftast behöver man även sanera barnet ifråga efteråt. Men det är en annan femma.


Det roliga när barnen är med, är att dom blir intresserade. Dom tycker att det är roligt. Dom fattar att fiskpinnar inte alltid behöver komma ur en kartong, som man köpt på Ica. Dom vet hur en fiskfilé ser ut. Och känns. Och i vilken ordning man lägger den i mjöl, ägg och ströbröd.


Dom vet hur man gör hamburgare. Hur köttfärsen känns i händerna, när man blandar smeten.


Dom vet att bröddegen måste jäsa. Eller vila en stund, som det heter här hemma.


Och det bästa av allt. Vet ni vad det är? Oftast, när dom har vart med och kladdat, så äter dom som hästar! Dom vet exakt vad dom äter, hur det såg ut före, vart det kommer ifrån. Det finns såklart grejer som barnen inte kan vara med på. Och då är det så. Men oftast går det att fixa till något.


I värsta fall kan dom väl göra sallad eller nåt. En skärbräda med en disktrasa under, och en kniv. En bra kniv. Ingen slöpelle, då är risken att dom gör illa sig ännu mer. Kanske till och med idé att inhandla en bra kniv, i lagom storlek. Titta inte, för då blir du bara nervös. Dom fixar mer än du tror.


Vet ni att det finns bröd som man jäser 90 minuter, sen öser man på mjöl på bakbord, på med mjöl på degen, plattar ut, sen kär i små ojämna bitar. In i ugnen i tio minuter. Hur perfekt är inte det för kidsen? Du kan till och med göra degen dagen före, med kall vätska, och jäsa i kylen. Bara att platta ut lite, grädda, sen har ni nybakt bröd till frulle.


Släpp in barnen i köket. Annars kommer dom aldrig tycka att det är roligt med mat. Låt dom känna, smaka, lukta, titta, peta, rysa och allt annat man kan tänka sig. Dom suger i sig fakta. Dom vill lära sig.


Det mest idiotiska du kan göra då, är att säga att det inte finns något dom kan göra, och att du inte ha tid.


Nu väntar disken. Den får man alltid ta själv.

 
 
Ingen bild

mammis

7 november 2010 18:29

Men vilket alldeles fantastiskt inlägg! Jag skrattade och tyckte att den var alldeles fenomenal, men så plötsligt slår det mig.......vem är din fantastiska mamma som har låtit dig vara med i köket, så som du låter dina barn vara där med dig, och lära sig hur man gör? Hallå det är ju liksom JAG!!!,men jag hade ALDRIG DET TÅLAMODET som du har,ni fick inte vara med mig i köket sådär!Jag tycker att du är en tveklös 10 Poängare som mamma!Jag är sååå stolt över dig.Älskar dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Hillbom - 15 december 2010 18:18

http://blogg.mama.nu/mellanhimmelochjord/

Av Lisa Hillbom - 5 november 2010 17:57

Efter det där inlägget, så borde typ någon tipsa Ingvar Kamprad, sen borde han sponsroa mig med ett fett stort IKEA kök. Ett bondkök där jag och barnen kan kladda loss ordentligt. Med gott om plats?   Vem mejlar Ingvar? ...

Av Lisa Hillbom - 5 november 2010 16:22

Att jag är en sucker för låttexter, det är ju old news för er som hängt med i bloggen ett tag. Vet att ni inte är så himlans många nu, men det känns ok. Nästan bättre. För ni som läser nu, är antagligen uppriktigt intresserade, och läser för att ni b...

Av Lisa Hillbom - 22 oktober 2010 14:13


Jag har många kusiner. Mest på min mammas sida. Vi ses inte jätteofta. Väldigt sällan, faktiskt. Alldeles för sällan.   Och dom gånger vi ses, så kommer det alltid vara... fel. Konstigt. För någon fattas. Kommer alltid fattas.   Lilla Johan. ...

Av Lisa Hillbom - 22 oktober 2010 14:08

Nu tror jag att jag har kommit på det. Kläckt idén för upplägget på den här bloggen.   Jag vill inte lägga ner den. Ibland så har jag ett sånt enormt behov av att ventilera. Men bara ibland. Och då kanske det blir långa inlägg. Kanske lite djupar...

Ovido - Quiz & Flashcards