Alla inlägg den 3 januari 2009

Av Lisa Hillbom - 3 januari 2009 19:02

Öppna alla räkningar, trots att du tror dig veta beloppet som brukar stå på räkningen.


För oops, helt plötsligt står det dubbelt så mycket, bara för att det är sista månaden bara året. Och det var nog inte riktigt vad man kanske räknat med. Eller tänkt på.


Litet tips bara. Been there, done that.

Av Lisa Hillbom - 3 januari 2009 16:53

Känns inte alls som Lördag idag. Känns som vilken vanlig dag som helst... Konstigt. Man blir ju alldeles snurrig av att vara ledig!


Idag har vi äntligen fått den där jäkla städningen gjord. Superskönt. Efter lunch så blev det en promenad tillsammans med mamma och pappa. Pappsen avvek efter ett tag, men vi fortsatte vidare till hamnen för att mata pippisarna. Oj, dom var hungriga, må ni tro. Så hungriga att dom försökte äta upp Sagas finger. Så fågelmatningen slutade med tårar! Men vi mättade nog några magar iallafall. Det blev brödmatninge deluxe. Dom fick nämligen saffransbullar och mjuk pepparkaka.


Sen bar det vidare in i kyrkan för att tända några ljus, sen hemm till mammis och pappis för chokladpudding och grädde (INTE GODIS, enligt min man) Så på nåt konstigt sätt var det ok. Eller inte. Men gott.


Nu har vi fixat en sallad, med massa räkor, tonfisk och ägg! Har längtat länge efter det. Mums, ska det bli. Bild finns, när jag briljerat med mina kockkunskaper, och snitsat till tomaten. Är det Lördag så är det. Hihi.


Har till och med bakat bröd. 2 Italienska limpor i ugnen. Jästen gick ut November -08, men det ser ut att funka ändå. Torrjäst, alltså! Jistanes, så att ni inte tror jag ballat ur helt.


Känner mig lite laddad för att börja baka till Linusens kalas. Det ska bli ett riktigt ståhej. Förra året hade vi pinsamt dåligt med pengar, och allt blev bara pannkaka. Vi har haft sååån ångest för det, så i år ska allt tas igen med råge! Kakor, bullar, tårtor och gud vet allt.

Hallongrottor... det var evigheter sen jag gjorde.


Min fina amaryllis, helt apropå. Det där är inte en vanlig? Den är mindre och alldeles ljuvligt mörkt röd... Hjälp mig, vad är det för specialare? Hur ska jag kunna förvara den och få fart på den igen nästan år? Tips?



Av Lisa Hillbom - 3 januari 2009 07:33

Känner mina barn ganska väl. Vaknade 06.10 av att en liten Linus låg nere på sitt rum och ropade efter pappa. Men... Det var ju mammas tur, så det var väl bara att masa sig upp.


Har försökt vila i soffan, men får bara ont i nacken. Får väl lägga mig en stund sen, efter frukost kanske. Lite lyxigt.

Skulle behlva städa här. Får se om någon ork infinner sig, annars ligger säkert dammet kvar i morgon också.


Igår pysslade Jocke lite med barnen. Jag gjorde mig inte så populär. Dom ritade och klippte lite, sen skulle vi städa undan för lunch. Hittade en fin liten rymdraket på golvet. Men Jocke, sa jag, har du ritat en rymdraket? Han spände ögonen i mig och sa: NEJ, det är en morot!


Haha. Det var roligt.


Nä, om man skulle ta tag i det här. Rensa lite kattbajs, göra rent hos lilla kanin. Skaka lite mattor.


Orken, lusten? Hallå?

Ovido - Quiz & Flashcards