Alla inlägg den 15 januari 2009

Av Lisa Hillbom - 15 januari 2009 20:50

Fastnade framför nåt skit på TV:n som retade upp mig. Allt är i sin rätta ordning, alltså.


- Om mamman vill, så kan hon amma. Alla kan amma.


Fuck you.


- Det är sååå bra för bandet mellan mamma och barn.


Jo visst. Skitbra. Mamma mår dåligt, är orolig att bebis inte blir mätt, har ont, är sårig, bebis är sur och ledsen. Hungrig, såklart. Mamma blir irriterad, trött och sur. Mysigt? Nej.


Alla kan inte amma. Punkt slut. Grr.


Blir så arg på det där. Alla stackars mammor, som blir stressade, pressade och mår pyton. Allt för att någon gammal kärring säger att man SKA och man KAN amma. På BB tror dom att ens bröst är någon sorts offentlig handling. Dom är där och pillar, drar, stoppar in i bebisens mun och har sig. Fem sköterskor, fem olika sätt om hur man ska göra för att göra rätt.


Vad fan, gör vad som känns bäst för dig!


Det blir ungar av dom, trots att dom får en flaska. Se fördelarna. Du får hjälp av pappan. Och pappan har en helt annan chans att knyta band med bebis. Det är kanske inte heller så dumt?


Kan man amma, grattis. Men alla kan inte. Och alla vill inte.

Jag tyckte inte det var mysigt. Jag tyckte inte om det. Och det är helt ok.

Jag har två mätta, välmående barn. Dom är pigga, glada och friska.



Så. Nu har jag lättat mitt hjärta.


God natt.

Av Lisa Hillbom - 15 januari 2009 17:36

Saga fick ledig från dagis i morgon, eftersom hennes mormor och morfar kidnappade henne. Skönt. Det behöver hon.


Så nu sitter vi ensamma med en liten puppas som njuter i fulla drag. Han pratar, pratar och pratar. Och njuter. Mysigt.

Av Lisa Hillbom - 15 januari 2009 15:37

 Titta, vad Sagas gamla dagisfröken skrivit till mig, efter att ha läst min   blogg:


"Läste nyss i din blogg och ärligt talat på fullt allvar så tror jag att: Du är   världens bästa mamma! :) i allafall en utav dom!"


Fint va? Lätt en av dom finaste komplimanger jag fått på länge. Även om jag till svar viftade bort den lite generat!


Idag har vi bakat här hemma. Mamma och pappa kommer upp och fikar, så vi har bakat en apelsinkaka, och så blev det en laddning chokladbollar. Barnvänligt att baka.

Första gången jag och Saga skulle försöka baka chokladbollar, så ville hon tvätta händerna heeela tiden. Jag förklarade flera gånger att det är ok att vara kladdig, man kan tvätta händerna sen. Men hon fixade det inte. Det slutade med att jag stod där och rullade, när hon vänligt, men bestämt suckat att; det är nog bäst att du görd det här, mamma.

Men idag gick det bättre! Ett alldeles fantastiskt resultat ju.


Nu plingar det på dörren, så nu ska jag fixa kaffe!


Föresten. Byxorna kom på i morse, utan diskussion. Men så fort vi kom innanför dörren, så åkte dom av.



Ovido - Quiz & Flashcards