Direktlänk till inlägg 20 april 2010

Asså... VAB-tankar.

Av Lisa Hillbom - 20 april 2010 14:47

Vab idag. Och i morgon. Saga har vart lite ur gängorna sista dagarna. Började nog nästan i Fredags morse. Täppt i näsan, trött, ledsen. Och det har blivit värre och värre. I Söndags stod jag i valet och kvalet. Men hon fick åka till dagis på Måndagen ändå. Men igår. Jesus... Trötta, slitna lilla flicka. Hon hade 37,9 före duschen, men det försvann. Idag har hon 37,2, så det är inte heller feber.


Men hon är sååå trött. Så jag lyssnar på min mamma-magkänsla. Man ska sällan tvivla på den. Hemma idag och i morgon.


Idag skjutsade jag Linus till dagis. För att Saga verkligen skulle få lugn och ro. Men näää. Lilla bäbisen. Det gjorde så ont i mig, och kändes så fel. Och jag kände att han också tyckte att det var konstigt. Så i morgon får han också vara hemma med oss. Så tar vi nya tag på Torsdag.


Sitter och surfar runt lite, hamnade på Cecilia Blankens blogg på mama.nu. Hon har ett så himla glammigt liv, så det är lite roligt att kika in där då och då.


Och det hade slagit henne också! Det slagit mig! Som en blixt, kabom!


Jag och Jocke velar ju, hit och dit, fram och tillbaka, om en till bebis. Inte nu, men om nåt år. Och sista tiden så har jag känt... att nä. Visst. Det är mysigt och allt. Men på nåt vis så känns det som att det är nu det börjar. Jag har tagit hand om "små" barn i 5 år. Aj, aj. Inte röra. Gapa. Nu ska vi tvätta bort bajs.


Ja, ni vet. Hela karusellen. Och nu, nu känns det ju liksom som att nu får man börja skörda. Dom har blivit små människor. Fina människor. Och nu ska man ju liksom leda in dom på rätt spår. Lära dom andra saker än hur man äter med en gaffel. Eller kissar på pottan.


Nu ska dom börja skolan. Klara sig själva på ett helt annat sätt. Och jag vill ju ge dom bästa, finaste, tryggaste grunden. Jag vill att dom ska vara trygga små människor, som vet att ingenting är omöjligt.


Såhär skriver Cecilia:

Jag tänker en hel del på det där nuförtiden. Tonårsåren. Och framför allt på Bonnies kommande tonår. Det är ju tack och lov långt kvar, men jag känna det oerhörda ansvaret i att redan nu börja lägga en så bra grund som möjligt för henne så hon klarar den där tiden så bra som möjligt. Så att hon sen när det väl är dags kan gå in i tonåren med en gjuten självkänsla. Med någon slags trygghet i sig. För herregud vad rörigt det var. Och så många faror som lurade. Känns som värsta lotteriet att man lyckades ta sig ur den där tiden välbehållen.

 

Jag vill ju att dom ska få den där känslan av att vi alltid, alltid finns här. Oavsett vad det gäller. Att dom vill och kan prata med oss. Att ingenting är konstigt. Ingenting är omöjligt. Att dom trivs hemma hos oss. Att dom vill vara med oss. På det sättet jag alltid velat vara med min familj. Och fortfarande vill.


Jag vet inte. Jag svamlar. Men lite ställer jag mig frågan? Är det inte nu allt börjar? Är det rätt att sätta en bebis i fokus då? Både mot bebisen och mot de barns om redan finns här?


Jag vet inte. Och jag kommer ångra mig hit och dit miljoner gånger. Av massa olika skäl.


Men just nu känns det som... Nä.


 
 
Ingen bild

Ewa H

20 april 2010 20:14

Ni har all tid på er. Men visst, ju äldre barnen blir desto "bekvämare" blir man i och med att de blir självständigare. De behöver en inte på samma sätt. Till slut räcker det att det står mat på bordet och rena kläder i garderoben... Men jag har en arbetskompis som har 2 pojkar, 10 och 18. Så helt plötsligt är hon gravid(inte planerat,men vaddå?) Hon har inte bytt karl eller nåt sånt heller. Visst har hon tvekat, men nu är hon så rund och go om magen :) Hon fyllde 40 ifjol. Så du ser, det är gott om tid. Och hennes pojkar ser fram emot att få ett litet syskon.

 
Sara Nordberg

Sara Nordberg

20 april 2010 20:31

Kloka ord Lisa..jag har också velat fram och tillbaka under åren men NEJ här blir det inga fler barn...vi är nöjda som vi är och man ska kunna ta hand om ALLA de barn man har med..så att ingen kommer i andra hand eller något sådant.
Kram på dig och tack för dina fina ord på min blogg.

http://saranordbergs.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Hillbom - 15 december 2010 18:18

http://blogg.mama.nu/mellanhimmelochjord/

Av Lisa Hillbom - 5 november 2010 17:57

Efter det där inlägget, så borde typ någon tipsa Ingvar Kamprad, sen borde han sponsroa mig med ett fett stort IKEA kök. Ett bondkök där jag och barnen kan kladda loss ordentligt. Med gott om plats?   Vem mejlar Ingvar? ...

Av Lisa Hillbom - 5 november 2010 17:49

Här skulle det ligga ett fint kort, på Sagas mess från köket. Men kameran kaikade ur, så ni får hålla tillgodo utan.   Iallafall så har Fröken hjälp mig att laga mat idag. Ett tips från coachen till alla er som har små matvägrare. Låt dom vara me...

Av Lisa Hillbom - 5 november 2010 16:22

Att jag är en sucker för låttexter, det är ju old news för er som hängt med i bloggen ett tag. Vet att ni inte är så himlans många nu, men det känns ok. Nästan bättre. För ni som läser nu, är antagligen uppriktigt intresserade, och läser för att ni b...

Av Lisa Hillbom - 22 oktober 2010 14:13


Jag har många kusiner. Mest på min mammas sida. Vi ses inte jätteofta. Väldigt sällan, faktiskt. Alldeles för sällan.   Och dom gånger vi ses, så kommer det alltid vara... fel. Konstigt. För någon fattas. Kommer alltid fattas.   Lilla Johan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards