Alla inlägg den 26 september 2010

Av Lisa Hillbom - 26 september 2010 20:38

Det kan inte vara lätt att heta Saga Hillbom idag. Eller den senaste tiden, över huvudtaget.


Jag är allergisk mot "duktighetsgrejen". Som tjejer speciellt har en tendens att trilla in i. Vi tycker att dom är så duktiga hela tiden. Och till slut så tror dom att dom MÅSTE vara duktiga, för att vara bra.


Och man behövet tamejfan inte vara så duktig i hela tiden.


Därför gör det ont i mitt mamma hjärta just nu. Saga är i någon slags period just nu, där hon ska vara både mig och Jocke till lags. Till 110%. Helst mer. Både mamma och pappa måste vara vrålnöjda, för att läget ska vara tiptop. Och det håller liksom inte riktigt.


Det blir typ kaos.


Beslutsångest AB. Det nya företaget på Stenvägen 11.


I Fredags blev det tårar och magont på mitt i smeten. Vi skulle köpa fika, men det Jocke ville ha fanns inte. Och då raserades henne värld. Allt blev kaos, när hon inte längre visste vad hon skulle välja till honom. Hon visste att han ville ha en princessbakelse, och det fanns inte. Då blev det pannkaka. Det slutade med att vi åkte därifrån. Utan fika. För vi kom liksom ingenstans.


Alldeles nyss hade hon ett nytt psykbryt. Hon visste inte vem hon skulle kramas med. Mig eller Jocke. Och så inbillar hon sig antagligen i sitt huvud, att den hon inte kramas med kommer att bli ledsen. Och må dåligt.


Stackars lilla, lilla tjej.


Antagligen bara en period, men det måste vara så himla jobbigt.


Den där känslan av att allt måste vara perfekt, att hon måste vara alla, alla till lags. Hela tiden. Annars kommer vi på nåt sätt bli besviken på henne.


Hur kan hon tro en sån sak?


Finaste flickan. En helt ledig vecka från dagis. Det är nog precis vad hon behöver. Och den här veckan ska vi inte fråga henne om någonting. Hon ska inte behöva ta ett beslut mer än nödvändigt, för hennes huvud pallar inte med det.


Den här veckan ska jag bara berätta för henne vad vi ska göra/äta. Inte en fråga i onödan.


Amen.

Av Lisa Hillbom - 26 september 2010 17:48

 

Igår var det kalas för hela slanten. Supertrevligt!


Jag måtte väl ha världens finaste familj. Vi kalasade, åt god mat, drack gott, åt tårta, lyssnade på musik och skrattade. Runt tolvsnåret där, så slog tröttheten till. Inte vinet, absolut inte.


Taxi hem, och stupade i säng. Sen sov vi till halv tolv idag! Haha! Rekord, på hög nivå.


Jag är inte så bra på det där med att dricka med måtta. Herregud. Jag hade hällt i mig en hel vinflaska innan vi ens kom dit. Och det är ju inte så himla smart, måste jag medge. Men det går av bara farten, liksom.


Jag höll mig på benen hela kvällen iallafall. Och jag tror inte att jag på något sätt var odräglig.


Idag bjöd jag in mig själv på Söndagsutflykt med mamma och pappa. Citygross. Jäklar, vilken prisvärd affär. Hädanefter tror jag vi åker fortbi Ica Maxi, och fortsätter till Falun. Otroligt bra priser, fräscht och ett enormt utbud. Gillar det. Så vi fyllde upp kyl och frys med lite mat igen.


Och mamma bjussade på kvällens middag. Kalventrecote! Gissa om jag längtar. Köttet är färdigt, snart även den råstekta potatisen. Sen ska kantarellerna stekas. Och hemmagjort vitlökssmör.


Sen blir det Upp, på Tv1000. Gdis, chips och dip i soffan. Tillsammans med finaste skitungarna. Man skulle ju omöjligt kunna be om en bättre Söndag.

Ovido - Quiz & Flashcards